INDEA

Bakgrund
INDEA hjälper företag och organisationer att utveckla sin verksamhet. Med en utgångspunkt i människors egen potential arbetar de med allt ifrån konkurrensutsatta företag, monopol i förändring till offentlig verksamhet.

Uppdrag
INDEA ville utveckla sin digitala närvaro för att skapa fler affärstillfällen via sin webbplats. Kunder skulle även ges en chans att läsa in sig på INDEA:s verksamhet inför möten, seminarier och event. Vi har tagit fram idé, koncept och design för webben och utvecklat webbplatsen. I samarbete med fotograf Dan Holmqvist har nya bilder producerats.

Utmaning
Projektet inleddes med att bena ut hur hemsidan skulle fungera och vad den skulle förmedla. Tillsammans med INDEA redde vi ut begreppen och kom fram till en rad förbättringspunkter. Bland annat kom vi fram till att största styrkan ligger i konsulternas egenskaper och kompetens. Vi skulle hellre visa bilder på människor än diagram och siffror.

Den tidigare hemsidan upplevdes svårnavigerad och utan tydligt fokus. Det var svårt att greppa verksamhetsidén på förstasidan utan att söka sig vidare i hierarkin. Ett annat problem var att konsulterna själva lyftes inte fram tillräckligt.

Lösning
Med ett konkret erbjudande på förstasidan kan besökaren snabbt ta till sig INDEA:s budskap. Första intrycket av hemsidan ger ett öppet, seriöst och humanistiskt intryck. Val av typsnitt, färger och grafiska element understryker den humanistiska tonen.

Utgångspunkten för bilderna och porträtten har varit att hitta och lyfta fram varje konsults personliga egenskaper, ett bildspråk med karaktär och trovärdighet.

Publiceringsverktyget WordPress gör det möjligt för kunden att enkelt administrera innehållet och själv göra uppdateringar. Med rätt struktur för rätt innehåll ger sidan nu fler sökträffar på Google och genom uppsatta mätpunkter kan vi nu mäta effekten av webbplatsen.

Facebooksida
INDEA:s identitet följer även med ut på facebook. Via specialutformade tab:ar (undersidor) får besökaren en förhandsvisning av INDEA:s erbjudande. Strategiska riktlinjer har tagits fram för hur man skall arbeta på facebook.